Otázky & odpovědi k podnájmu nemovitostí

Zde naleznete odpovědi na nejčastější dotazy spojené s podnájmem nemovitostí přes naší společnost. Pokud byste odpověď na svou otázku nenašli, neváhejte nás kontaktovat na sprava@flet.cz.

  •  

Fletstock s.r.o.

Správa nemovitostí

Operativa

Pokud dané vady objevíte do jednoho týdne od předání bytu, kontaktuje nás na e-mailové adrese sprava@flet.cz, abychom se domluvili na postupu řešení situace. O vady, které lze opravit, se postará náš technik. U vad, které jsou pouze kosmetické, dojde ke zpětnému zapsání do předávacího protokolu.

Dle podnájemní smlouvy jste v rámci běžné údržby bytu a drobných oprav povinni zajistit opravu do výše 5 000 Kč. Volte technika dle vašeho výběru na základě ceny a jeho časových možností. V první řadě doporučujeme kontaktovat pojišťovnu Direct, která v rámci předplacených asistenčních služeb může být schopna zajistit technika na náklady pojišťovny.

Kontroly

Kontroly probíhají standardně jednou za půl roku. O termínu budete informováni dle podnájemní smlouvy vždy minimálně 3 dny předem.

Kontroly probíhají REMOTE. Pokud to není nutné, nechodíme do bytů osobně. Pošleme vám odkaz na formulář, který vyplníte, nafotíte fotky bytu a měřidel a ty nám zašlete.

Revize

Revize jednou za 3 roky (ze zákona) platí majitel. Kontroly jednou za rok platí podnájemník – ty jsou dobrovolné a je doporučeno je provádět.

V případě revize plynových zařízení, pokud se v bytě nachází, se postaráme o zajištění technika my. Zároveň hlídáme termíny a o naplánované revizi vás budeme včas informovat. Na konkrétním termínu se poté domluvíte přímo s technikem, který vás za tímto účelem kontaktuje a revizi provede.
V případě kontroly si zařizuje technika podnájemník.

Havárie

V první řadě kontaktujte pojišťovnu Direct a sdělte jim číslo své pojistné smlouvy. Pokud ho neznáte, kontaktujte nás na e-mailu správy: sprava@flet.cz.

 

V rámci pojištění máte k dispozici předplacené asistenční služby, proto vám pojišťovna zajistí svého technika. Jednejte tak, abyste předešli vzniku dalších škod. Pro seznam nejčastějších problémů v bytě a návod, jak je řešit, naskenujte QR kód, který je umístěný zevnitř v rohu vchodových dveří.

Pojištění

Asistenční služby zahrnují pomoc zámečníka, pomoc při havarijním stavu, náhradní ubytování, opravu spotřebičů (které nejsou v záruce), opravu poruchy zdroje tepla, zahradní techniky a vybavení, deratizaci, dezinsekci a dezinfekci.

Pro hlášení škod se, prosím, obraťte přímo na pojišťovnu Direct, hlášení je možné provést pomocí následujícího on-line formuláře: https://www.direct.cz/online/hlaseni-skody, případně na lince pro hlášení škod níže.

 

Obecná Infolinka: +420 221 221 221 (po – pá; 8 – 18 h)

Hlášení škody: +420 270 270 777 (po – pá; 8 - 18 h)

Asistenční služba: +420 291 291 291 (nonstop)

E-mail: info@direct.cz

Prodlužování podnájemních smluv

Výše nájmu je určována trhem dle cenových map v dané lokalitě, tímto zajišťujeme férové podmínky pro podnájemníky i majitele.

Smlouva musí být podepsána nejpozději 8 týdnů před jejím začátkem.

Všechny naše podnájemní smlouvy jsou uzavírány na dobu jednoho roku s možností prodloužení opět na jednoroční období.

Výše vratné jistoty musí odpovídat minimální hodnotě 2 nájmů včetně zálohových plateb a pojištění. V případech, kdy dojde k navýšení nájmu nebo například záloh je možné, že jistota tuto podmínku již nesplňuje a v takových případech je nutné vratnou jistotu doplnit. Jistota se zároveň zvyšuje z důvodu růstu hodnoty nemovitostí a stále se zvyšujících cen prací řemeslníků.

Podnájemní smlouvu nelze nijak upravovat z důvodu potřeby zachování jednotných a férových podmínek pro všechny naše podnájemníky.

Výpovědi

Výpověď podnájemní smlouvy je možné podat písemně doručením na adresu sídla společnosti či elektronicky na e-mail správy nemovitostí sprava@flet.cz formou podepsaného dokumentu. Nezapomeňte do výpovědi uvést důležité náležitosti, jako je doba podnájmu, datum podpisu smlouvy a začátek a konec výpovědní doby.

Také se můžete obrátit na nás a my vám rádi s přípravou dokumentu pomůžeme.

Výpovědní lhůta začíná běžet první den v měsíci následujícím po doručení výpovědi a trvá 3 měsíce.

Ano, je to možné formou procesu dřívějšího přeobsazení, pakliže o to podnájemce projeví zájem.

Pokud máte zájem o dřívější ukončení podnájmu (dříve než v rámci standardní 3měsíční výpovědní lhůty), neváhejte nás kontaktovat na e-mailu sprava@flet.cz. Připravíme pro vás dokument "Dohoda o ukončení podnájemní smlouvy s možností dřívějšího ukončení podnájmu".

Po podpisu dokumentu se s vámi spojí kolegové z týmu Technické přípravy nemovitostí a domluví se s vámi na předkontrole bytu. Po dobu, kdy bude byt nabízen novým zájemcům o podnájem, bude potřeba, abyste umožnili prohlídky bytu. Jakmile bude známo datum nástupu nového podnájemce, je třeba, abyste uvolnili byt do 10 dnů od výzvy společností, nejpozději však 5 dnů před nástupem nového podnájemce.

Po nastěhování nového podnájemce, který podepíše podnájemní smlouvu a uhradí vstupní náklady, obdržíte e-mail s oficiálním datem ukončení vaší podnájemní smlouvy, toto datum vždy připadá na den před začátkem podnájmu nového podnájemce a do tohoto data jste povinni hradit nájemné včetně záloh a pojištění.

V případě, že se nový podnájemce nastěhuje v průběhu měsíce, za který máte již zaplacené nájemné, budou vám v rámci konečného vyúčtování vráceny poměrné náklady (v souladu s datem přeobsazení). Po celou dobu trvání podnájmu, tedy i ve výpovědní lhůtě, jste povinni plnit závazky plynoucí ze smlouvy.

Proces potvrzení o ubytování pro cizince

Na základě žádosti podnájemníka o zajištění potvrzení o ubytování si od majitele bytu vyžádáme originál nájemní smlouvy (smlouva mezi majitelem bytu a naší společností). V naší společnosti totiž standardně podepisujeme všechny smlouvy elektronicky, což v tomto případě úřadům nestačí (vyžadují fyzický originál, resp. jeho ověřenou kopii či konverzi), a je proto nutné vyžádat si fyzicky podepsanou smlouvu.

Následně vyplníme doklad Potvrzení o zajištění ubytování. Ten společně s nájemní smlouvou, podnájemní smlouvou a plnou mocí od podnájemníka odešleme datovou schránkou přímo na Ministerstvo vnitra České republiky. Po odeslání dokumentů obdržíme potvrzení o odeslání, které přepošleme podnájemníkovi. Ten může s tímto potvrzením v případě potřeby navštívit Ministerstvo vnitra ČR osobně.

Tato služba je zpoplatněna dle sazebníku správy nemovitostí.

Termíny plateb

Nájemné včetně zálohových plateb a doplňkových služeb (pojištění), musí být uhrazeno předem bezhotovostní platbou do 20. kalendářního dne v měsíci na měsíc následující.

Nedoplatek musí být uhrazen do data splatnosti uvedeného v e-mailu, který vám přijde společně s vyúčtováním, dle podnájemní smlouvy však nejpozději do 10 dní.

Splátkový kalendář

Ano, ale rozložení plateb je sankcionováno částkou 1 000 Kč. Vždy doporučujeme uhradit navýšení jistoty či nedoplatek z vyúčtování jednorázově. Splátky je možné rozložit maximálně na 3 části.

Příprava

Povinnosti při ukončení podnájmu

Kontrola bytu před jeho předáním je nutná proto, abychom se ujistili, v jakém je byt stavu a zároveň abychom vám mohli dát pár rad, jak byt připravit pro bezproblémové předání.

Zajisté, stačí se obrátit na e-mail jakub.stary@flet.cz. Kolegové z týmu Technické přípravy nemovitostí vám následně zašlou cenovou nabídku dle vyžádaných služeb.

Ano, byt požadujeme vrátit vymalovaný stejně tak, jako jste ho od nás přebírali při nastěhování.

Není nutné, aby byl byt připraven dle bodů ke kontrole již na kontrole před předáním, kontrola slouží k tomu, aby náš specialista odhalil případné nedostatky, a vy jste tak měli dostatek času na uvedení bytu do stavu požadovaného pro předání.

Pro bezproblémové předání bytu doporučujeme řídit se body ke kontrole. V případech, kdy si nevíte rady, se obraťte na náš e-mail správy sprava@flet.cz a my vám poradíme, jak daný nedostatek vyřešit.

Ano, jestliže jde o internet zřízený vámi, je nutné ho odhlásit. Pokud byl však internet součástí podnájmu a byl hrazen spolu s ostatními náklady na bydlení, jde o internet majitele bytu, a není jej proto třeba odhlašovat.

Při předání dojde k podpisu předávacího protokolu, proto je vaše přítomnost nutná.

V případě, že se domluvíme na termínu a ceně oprav, můžete byt opustit kdykoliv ve výpovědní lhůtě. Je však nutné se dostavit na finální předání bytu.

Rezervaci předkontroly můžete změnit, nejzazší datum předkontroly je 8 týdnů před koncem vaší podnájemní smlouvy. Termín finálního předání můžete změnit nejpozději 14 dnů před koncem platnosti vaší podnájemní smlouvy. Obojí pohodlně zvládnete skrze zaslaný rezervační link.

Možnost ponechání některých věcí závisí na jejich stavu a lze ji dohodnout s naším specialistou při kontrole bytu.

Klíče

Pro odemčení bytu využijte bezplatnou asistenční službu pojišťovny Direct. Následně neprodleně nahlaste celou událost na náš e-mail správy sprava@flet.cz, z něhož vás budeme informovat o dalším postupu.

Obraťte se na náš e-mail správy sprava@flet.cz. Kolegové vám následně pomohou zajistit náhradní svazek klíčů, tato služba je zpoplatněna dle ceníků třetích stran.

Pronájem

Jde o smlouvu podnájemní, jelikož my, jakožto správce daného bytu, máme uzavřenou smlouvu nájemní s majitelem a zajišťujeme za něj veškerý servis.

Ano, od 1. 1. 2022 je na příslušném úřadu možné zažádat o příspěvek na bydlení i s podnájemní smlouvou. Tato služba je zpoplatněna dle sazebníku správy nemovitostí.

Pokud je na adrese podnájmu internet zřízen majitelem, budete ho hradit spolu s nájmem, měsíčními zálohovými platbami a pojištěním, tento internet není možné zrušit. Pokud internet v místě podnájmu zřízen není, můžete si ho zřídit sami, dostupnost zjistíte zadáním adresy podnájmu do webového prohlížeče.

Z důvodu ochrany osobních údajů v rámci evropské směrnice GDPR není možné poskytovat kontaktní údaje na majitele nemovitosti. Veškeré vaše požadavky, prosím, komunikujte přímo s námi jakožto s pronajímatelem.

Pokud je byt vybaven nábytkem, který vám nevyhovuje, můžete zajistit jeho uskladnění na vlastní náklady. Důležité je, aby byl veškerý nábytek při ukončení podnájmu v bytě zpět. My jakožto pronajímatel tuto službu neposkytujeme.

Jde o požadavky, které závisí na individuálním posouzení a postoji majitele. V případě takového požadavku nás, prosím, kontaktujte na e-mail správy sprava@flet.cz.

Je to velice ojedinělé, ale stát se to může, majitel má právo nám vypovědět nájemní smlouvu, čímž automaticky zaniká i smlouva podnájemní. V takovém případě dochází ke standardnímu ukončení podnájmu s dodržením minimální zákonné výpovědní lhůty v délce 2 měsíců.

Nebudete, provize za zprostředkování pronájmu je jednorázová a platí se pouze před nastěhováním do bytu.

Vyúčtování

Účtovací období je shodné s platností vaší podnájemní smlouvy, vyúčtování provádíme na základě vaší reálné spotřeby poté, kdy máme k dispozici veškeré podklady pro vaše vyúčtování (dodavatelské faktury, vyúčtování SVJ za rok, ve kterém bydlíte/jste bydleli) dle zákonné lhůty 4 měsíců od konce zúčtovacího období, pokud není domluveno jinak. Jak připravujeme vyúčtování si můžete projít na tomto odkazu: 
https://flet.cz/vyrocni-vyuctovani-podnajemce/vyuctovani

Zálohy na energie platíte spolu s ostatními zálohami a nájmem vždy nejpozději do 20. kalendářního dne předchozího měsíce; energie jsou vedené vždy na majitele a na podnájemníka se nepřepisují.

Majitelé mají nasmlouvané ceny dle běžných ceníků, fixování cen elektřiny není v naší kompetenci.

Zálohy se odvíjejí od rozpisu/evidenčního listu bytového domu – záleží, co vše daná nemovitost nabízí. O výši záloh jste informováni vždy ještě před podpisem podnájemní smlouvy; v průběhu trvání podnájemní smlouvy je možná úprava záloh na základě nového předpisu plateb od dodavatelů či nového evidenčního listu – o této změně jste vždy informováni s dostatečným předstihem.

Kauce bude vrácena, jakmile zpracujeme její vyúčtování (nejčastěji v měsíci následujícím po skončení podnájemní smlouvy) – z kauce vám mohou být odečteny částky jako například náklady spojené s opravou, výmalbou či úklidem bytu, pokud nebyl řádně předán, dále si můžeme ponechat depozit na přeúčtování, jehož výši vyčíslíme na základě dokladů a faktur pokrývajících období, ve kterém jste skutečně byt užívali (mohou se přeúčtovávat všechny zúčtovatelné položky – elektřina, plyn, voda, teplo, ostatní, atd.).

Vycházíme z vyúčtování SVJ za celý předchozí kalendářní rok, které je dle zákona k dispozici k 30. 4. následujícího roku. Na základě této skutečnosti a dle čl. 6 odst. 6.5 podnájemní smlouvy si při ukončení vašeho pronájmu ponecháváme případný přeplatek nebo část rezervy z kauce jako depozit na přeúčtování dle vyúčtování SVJ za období, na které jste měli skutečně uzavřenou podnájemní smlouvu.

Příklad: Byt si pronajímáte v období 05/2023–04/2024. Po opuštění bytu vám v 05/2024 připravíme vyúčtování na základě podkladů za rok 2023 a necháme si depozit na přeúčtování, které proběhne přibližně v květnu 2025 (mohou se přeúčtovávat všechny zúčtovatelné položky – elektřina, plyn, voda, teplo, ostatní atd.).

Ostatní

Ano, pokud máte zájem o zřízení trvalého bydliště je to ve většině případů možné, nejedná-li se o nebytový prostor, ateliér, případně ubytovací jednotku, což dle zákona nejsou prostory určené k trvalému bydlení. Pro více informací, prosím, kontaktujte kolegy na e-mailu správy sprava@flet.cz, kde se dozvíte, zda-li je to na adrese vašeho podnájmu možné. Pokud to možné je, kolegové vystaví dodatek k podnájemní smlouvě, jímž se udělí povolení k nahlášení trvalého pobytu. S dodatkem a podnájemní smlouvou je nutné zajít na příslušný úřad, kde změnu zaznamenají. Po obdržení aktualizovaného dokladu totožnosti s novou adresou je nutné tento doklad neprodleně poskytnout společnosti. Tato služba je zpoplatněna dle sazebníku správy nemovitostí.

Ano, trvalý pobyt je nutné při ukončení podnájmu neprodleně odhlásit, společnost si vyhrazuje právo na zadržení části vratné jistoty ve výši 5 000 Kč do doby, než podnájemce poskytne potvrzení o odhlášení trvalého pobytu z adresy podnájmu.

Tuto změnu je nutné neprodleně ohlásit na e-mail správy sprava@flet.cz, načež kolegové připraví dodatek k podnájemní smlouvě, kterým se tato změna zaznamená. Zároveň dojde k navýšení vratné jistoty o částku 10 000 Kč, pro případ poškození vybavení bytu domácím mazlíčkem.

Tuto změnu je nutné neprodleně ohlásit na e-mail správy sprava@flet.cz. Kolegové následně připraví dodatek k podnájemní smlouvě, kterým se tato změna zaznamená. Zároveň dojde k úpravě zálohových plateb tak, aby odpovídaly skutečnému počtu osob užívajících byt.

Ano, tuto změnu je nutné neprodleně ohlásit na e-mail správy sprava@flet.cz, následně kolegové připraví dodatek k podnájemní smlouvě, kterým se tato změna zaznamená.

Dle podnájemní smlouvy není možné v bytě podnikat bez posouzení vaší společnosti. S touto žádostí se, prosím, obraťte na kolegy z týmu správy nemovitostí na sprava@flet.cz. Vaše podnikatelská činnost bude následně posouzena a v případě, že bude žádosti vyhověno, kolegové vystaví dodatek k podnájemní smlouvě udělující toto povolení.

Zde najdete náš sazebník.